GAST GRATIS ]
Je kunt een paard naar het water leiden,
Maar je kan het niet doen drinken. Dat maakt het paard lekker zelf wel uit. En zo is het ook met golfers. Maar wat kun je wel doen?
In de titel staat ‘anders trainen’ als voorbeeld genoemd. Je kunt hier allerlei vormen van gedrag voor in de plaats zetten:
- Voor ze de baan in gaan hun inspeel routine doen
- Hun statistieken bijhouden
- Voor elke training een doel stellen
- Regelmatig een les inplannen
Mensen gaan pas over tot actie wanneer ze er klaar voor zijn.
De ontkenningsfase
Voor jou als coach is het overduidelijk dat een speler beter zou scoren als hij rustig zou blijven na een slechte slag en niet zo kwaad zou worden. Naast de invloed op zijn resultaten hoor je ook klachten van andere spelers over zijn woede uitbarstingen. Zelf vindt hij het wel meevallen en heeft hij er vooral last van dat iedereen zo op hem let. Hij wil het er niet over hebben. Vaak zit erachter dat diegene moedeloos is en niet zou weten hoe hij het zou kunnen veranderen. Hij is nu eenmaal zo. Als je op dat moment voorstelt wat hij zou kunnen doen om hieraan te werken, dan is de kans dat de boodschap overkomt vrij klein. het is belangrijk om aan te sluiten bij de fase van gedragsverandering waar diegene in zit.
De verandercyclus
Zoals met veel modellen kunnen deze fases achter elkaar doorlopen worden, maar de werkelijkheid is vaak minder gestructureerd. Toch bieden deze stappen houvast:
- Ontkenning: Er is niets aan de hand.
- Erkenning: Ik zou wel willen dat het anders was, maar ik weet niet hoe en of ik het kan.
- Voorbereiden: Volgende week ga ik beginnen. Ik ben bezig met een plan.
- Actie: Ik pas mijn gedrag aan!
- Voortzetten: Ik hou vol en blijf alert.
- Terugval: Deze ligt zeker zes maanden en soms nog veel langer op de loer.
Wat heb ik hieraan?
Het blijkt dat mensen die het lukt om hun gedrag veranderen, verschillende technieken gebruiken in verschillende fases. Vaak zijn zowel spelers als coaches, geneigd om zich te richten op de actiefase. Als iemand daar nog niet is, dan werkt dat juist averechts. Wanneer je als coach adviseert om te werken aan de post-shot routine, dan stuit je op weerstand. Als de speler zonder bewuste keuze en voorbereiding aan zijn post-shot routine gaat werken, is de kans dat hij dat gaat volhouden miniem. Als jij als coach kunt inschatten in welke fase een speler zit, dan kun je daarbij aansluiten.
Weten is één, doen is twee. Dat geldt voor je spelers, maar ook voor jou als coach. Het helpt als een model kunt omzetten in concrete acties, instructies en vragen. Daar helpen we je bij.
Gratis verder lezen? Join the club!
40 artikelen in de Skills & Drills database en ruim 20 in de Coach Kennisbank.
- Methoden: Artikelen met mentale modellen zodat je weet wat voor een aanpak je kunt kiezen.
- Technieken: Concrete handvatten voor tijdens het lesgeven. Zo weet je ook hoe je het kunt inzetten.
Schrijf je gratis in als Pro Subscriber en krijg gelijk twee technieken om te gebruiken met je leerlingen. Eén om met weerstand om te gaan en één om initiatief te stimuleren. Enjoy!
Start
Voor Coaches
Deze knop brengt je naar het bestel
Geen betalingsgegevens nodig